Voorbereiding voor mijn reis - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Deborah Mellenbergh - WaarBenJij.nu Voorbereiding voor mijn reis - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Deborah Mellenbergh - WaarBenJij.nu

Voorbereiding voor mijn reis

Blijf op de hoogte en volg Deborah

01 Augustus 2015 | Nederland, Lelystad

Met iets meer dan een maand te gaan komt alles wel dichtbij.
Hoewel er al een hoop geregeld is moet er ook nog best veel gebeuren.
Zo heb ik mijn COE binnen (certificaat dat Japan mij toestemming geeft om te komen), maar moet ik mijn Visa nog regelen. Dit kon ik niet eerder doen omdat ik pas deze week te horen kreeg waar ik zou gaan verblijven.
Huisvesting in Japan is een belevenis op zich. Tijdens de aanmeld periode kreeg ik de keuze uit verschillende soorten kamers, over de locatie had ik niets te zeggen, alleen of ik een dure kamer, duurder, of nog duurder wilde. Aangezien ik verwacht toch niet super veel op mijn kamer te zijn (en mijn budget beperkt is), koos ik voor de goedkoopste kamers. De goedkoopste kamers lijken een beetje op een kast met een bed er in haha (bij goedkoop moet je nog steeds aan +- €450 pet maand denken). Ik heb afgelopen donderdag, na meer dan een maand wachten, te horen gekregen dat ik geplaatst ben in Dormitory Ayase Ladies, bij Ayase station. Dit ligt op 40 minuten van Waseda vandaan, dus verwacht niet dat je midden in Tokio zit! Ayase is een rustige buitenwijk van Tokio, hoewel ik al heb gelezen dat de trein in de spits vreselijk is, dus dat wordt nog lachen. Verder schijnt er een tamelijk gruwelijke moord gepleegd te zijn ergens rond 1970, voor de sensatiezoekers onder ons ;)
Maargoed, terug naar het vreemde huizensysteem van Japan, in dezelfde mail als de bevestiging van plaatsing stond ook een factuur (of je die even wilde voldoen in max. 10 dagen). Ik moet eerlijk toegeven dat ik een paar keer met mijn ogen heb moeten knipperen over het bedrag. Je betaald 2 maanden huur vooruit, daarbij onderhoudskosten van het gebouw, linnen en borg. Allemaal nog niet zo heel vreemd, behalve misschien die tweede maand huur, maar dat snappen we nog. Waar het een beetje vreemd wordt is wanneer je een soort van key charge moet betalen, dit is een bedrag, ongeveer gelijk aan je borg (dus tamelijk hoog), die je betaald en nooit terug krijgt, ik noem het zelf het "bedankt dat ik hier mag wonen" toeslag. Dit is normaal in Tokio en zul je dus bijna altijd met dorms mee te maken krijgen.
Maar ik heb nu tenminste een woonplek, dus je hoort mij niet klagen haha.
Ik heb voor november al een korte reis geboekt, ik blijf 3 dagen in Osaka, om nog eens terug te kunnen naar USJ, reis door naar Nara om hertjes te bekijken, en verblijf nog 2 dagen in Kioto.
Dus ondanks het soms wat rare en stugge systeem kijk ik ontzettend uit naar mijn reis!

Tags: japan, tokio, dorm

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Lelystad

Deborah

Hallo, Ik ben Deborah, 22 jaar oud en student IBA aan de VU. In September 2015 ga ik voor 5 maanden studeren aan Waseda University in Tokyo, Japan. Op deze blog wil ik mijn ervaringen met jullie gaan delen.

Actief sinds 15 Juni 2015
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 4238

Voorgaande reizen:

24 September 2015 - 06 Februari 2016

5 maanden Tokyo

Landen bezocht: