Visum - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van Deborah Mellenbergh - WaarBenJij.nu Visum - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van Deborah Mellenbergh - WaarBenJij.nu

Visum

Blijf op de hoogte en volg Deborah

04 Augustus 2015 | Nederland, 's-Gravenhage

Vandaag heb ik mijn visum gehaald in Den Haag. Aangezien ik vast niet de laatste persoon ben die een visum gaat halen heb ik een gidsje gemaakt om anderen op weg te helpen.

Het aanvragen van een visum voor Japan is een beetje een bijzondere aangelegenheid. Het belangrijkste wat je nodig hebt is een COE, dit krijg je van je Japanse universiteit opgestuurd. Maar met je COE ben je er nog niet. Je hebt nog een foto (45x45mm), een formulier, en natuurlijk je paspoort nodig. Een foto en paspoort zijn niet zo ingewikkeld, waar het wat lastig wordt is bij je formulier.

Veel vragen op het formulier spreken voor zich, maar er zitten wat dingen bij waar je wat fantasie bij nodig hebt.
De eerste vreemde vraag die je tegenkomt is "Names and addresses of hotels or persons with whom applicant intends to stay", hier moet je de gegevens van je dorm/appartement oid. invullen. Je kunt dus je visum pas aanvragen als je ook weet waar je gaat verblijven tijdens je studie.
De volgende hindernis is "Current profession or occupation and position", hier vul je gewoon student in. Bij de eerst volgende vraag "Name and address of employer" vul je dan gewoon de gegevens van je huidige universiteit in Nederland in (bij mij bijv. VU Amsterdam).
Nu ga je het lastigste deel van je formulier tegenkomen, de vraag "Guarantor or reference in Japan". Hier vul je de gegevens van Waseda university in, je hoeft alleen "Name", "Tel.", "Address" en "Relationship to applicant" (vul hier gewoon University in) in te vullen.
Bij "Inviter in Japan" vul je alleen "Name" in, hier vul je in "Same as above".
En bam, al die vervelende vragen ingevuld!

Hier nog wat tips voor je visum aanvraag:
-Als je samen met iemand naar de ambassade gaat zorg dan dat diegene ook een ID meeneemt (paspoort, rijbewijs, etc.)
-Zorg dat je voor 11 uur komt, dan kun je je visum later op de dag weer ophalen.

Als je het lijstje van bijgevoegde link volgt heb je alles wat je nodig hebt voor je visum, succes ^_^